STARTSIDA      INSTAGRAM      FACEBOOK      KONTAKT & PR     

Svar från frågestunden

Så roligt att jag fick in så många frågor till min lilla frågestund. Jag har svarat så gott jag kunnat efter mina egna erfarenheter och kunskaper. Har ni ytterligare frågor så är det bara att skriva en kommentar!
 

Hur många nagellack har du?

Jag har 366 nagellack varav 102 av dem är från märket OPI.


Vilket nagellack är du mest nöjd med?

Helt klart OPI DS Extravagance, jag hade det på min önskelista i kanske tre år innan jag hittade det på Åhlens i Stockholm, jag fick det sedan av farmor och farfar.


Hur får man starka naglar? 

Jag fick starka naglar genom att skippa nagelklipparen och köpa en glasfil, det är nog den största skillnaden för mig och mina naglar. Jag slutade även att använda mina naglar som verktyg och behandlar dem som smycken.

Att olja in naglar och nagelband hjälper också mycket, det återfuktar och gör att nageln växer ut starkare och friskare.


Favoritfärg på nagellack? 

Mörkblå till gränsen att vara svart och rosa-lila så som OPI DS Extravagance som jag visade på bild tidigare.


Varför skivar sig mitt nagellack efter bara någon dag?

Det kan finnas många orsaker till att nagellack skivar sig. En sak kan vara att ”grundarbetet” är dåligt gjort. Sedan är det ju också så att olika nagellack är olika bra. Ett billigt nagellack kan, enligt mina erfarenheter, aldrig ge ett lika bra resultat som ett dyrare.

För att en manikyr ska hålla så länge som möjligt så får det inte vara kvar gammalt nagellack, oljor eller smuts på nagelplattan eftersom nagellacket inte fäster lika bra på nageln då. Dessa problem tar man enkelt bort med vanlig nagellacksremover eller handsprit. Steg nummer två är baslack, det gör att naglarna inte missfärgas och gör att nagellacket fäster bättre. Till sist så rekommenderar jag verkligen att lägga någon krona extra på ett bra topplack. Det jag använder är från Seche Vite och jag målar det över hela nageln samt täcker kanten på tippen.


Hur förvarar du dina nagellack då du har så många?

Mina OPI-lack har jag uppradade på hyllor i mitt nagelrum, de andra märkena förvarar jag i lådor. Mina nagellack har jag svalt och utsätter dem inte heller för direkt solljus då det kan försämra hållbarheten.


Har du något bra tips på vad man ska använda för produkter om naglarna är tunna och skivar sig hela tiden? Jag använder nagelstärkare men efter en halv dag försvinner lacket på topparna och då går naglarna sönder ändå. Tacksam för alla tips som finns.

Det låter som att dina naglar är väldigt torra och att det är därför de skivar sig. Jag skulle föreslå att du köper en nagelolja samt en nagelbands-crème. Jag har använt Nail & Cuticle Oil på mina nagelbäddar (från märket IsaDora) i ett år och är väldigt nöjd med resultatet. Jag penslar på ett lager olja och låter det dra 10-15 minuter innan jag masserar varje nagel. Därefter använder jag Lemony Flutter från Lush och masserar in crèmen på nagelbanden. Om du tycker att det är jobbigt med kletiga fingrar eller händer så kan man smörja in naglar och händer på kvällen med en fet hand-crème och sedan sova i gummihandskar. Då har du babylena händer då du vaknar på morgonen.

OBS! Kom ihåg att överkonsumtion av nagelstärkare bryter ner naglarna istället och gör att naglarna blir torra och lättare går av.


Jag har länge tänkt köpa ett OPI-lack, men alltid tyckt att de är för dyra. Såg att du hade några och undrar vad du tycker? Är det värt? 

Jadå, jag tycker alltid att det är värt att köpa nagellack. Att jag har så många OPI-lack beror till stor del av att de alltid har bra kvalité och har en superbra hållbarhet. Att de varje år släpper massa fantasifulla kollektioner gör ju dessutom att man verkligen inte kan låta bli.

Bland mina första inlägg på bloggen gjorde jag en lista där man kan se vilka nagellack som egentligen är dyrast. Det man kanske inte kan tro är att IsaDora är dyrare än OPI per milliliter. Jag länkar inlägget så att du kan läsa mer om det HÄR.


Gör du gele eller akryl naglar själv? Vad föredrar du - gele eller akryl naglar? 

Jag gör både gele och akrylnaglar, men jag föredrar att göra gele eftersom det inte luktar lika starkt. Jag tycker även att det är lättare att arbeta med gele då man inte har någon torktid så som man har med akryl. Däremot kan jag tycka att borttagningen av akryl är smidigare än gele. Då låter man naglarna dra i nagellacks-remover och sedan skrapar man bara bort akrylen (som då blivit en ”klumpig-gele”) medan man måste fila bort gelen.


Är det akryl/gel naglar eller dina riktiga? 

Just nu har jag gelenaglar byggda med tipp på de flesta av mina naglar (de naturliga naglarna som nästan redan har den längd jag vill ha men behöver en ny fräsch förstärkning bygger jag med mall). Det jag gör just nu är att spara ut mina naturliga naglar så att jag endast har gelen som en förstärkning.

(Bilden nedan är tagen för cirka två veckor sedan, där kan du se hur långt det är kvar innan mina naglar har vuxit klart till den längd jag vill ha).


Vad använder du för penslar när du gör nail art? Föredrar du långa eller korta? I budgetklass hittar jag endast penslar med jättelånga hårstrån vilket jag tycker hindrar mig från precisionsarbete så har du möjligtvis tips på något märke med bra penslar/varierande storlekar?

Jag använder mig utav ett pensel kit som jag köpt från eBay för typ 10kr till alla mina nail arts. De penslar som är för långa eller för breda klipper jag själv till med en sax till önskad längd och bredd. Det finns såklart jättedyra nail art penslar med minkhår, kolinskypenslar och så vidare, men många gånger så måste man ta hand om dem på ett helt annat sätt. Man kanske inte får tvätta dem med nagellacksborttagning och vissa måste man till och med smörja in och återfukta, vilket jag aldrig skulle orka… Det jag gör är att kolla på eBay, köper några olika penslar och provar mig fram, hittar jag någon jag gillar så är det bara att köpa några fler av just den sorten.


Vilken färg tar du om du snabbt måste fixa om naglarna? 

Mörka färger såsom svart, blå eller lila, då kan jag även måla över gamla nageldesigner. Men är det bara någon liten nagellacksflisa som har försvunnit tar jag självklart samma färg och avslutar med ett topplack för att jämna till den lackade ytan.


Bästa topp/baslack? 

Bästa topplacket som går att köpa i butik är enligt mig Seche vite fast dry top coat. Men jag har även börjat tycka om Depends 7day topplack mer och mer.

Seche Vite har en tendens att bli seg och torka ihop lite då man bara hunnit använda halva flaskan och ibland ”krymper” det själva nageldesignen så att den drar ihop sig. (Typ som om man råkar tvätta kläder i alldeles för varmt vatten). Samtidigt så är den hur fin som helst då den är nyöppnad; glänser otroligt mycket, ger en otrolig rep-fri yta och gör att nageldesignen håller länge. Torkar supersnabbt gör den också.

Vilket som är bästa baslacket kan jag inte riktigt välja så jag får väl säga både OPI Nail Envy och Essie Grow Stronger. Dessa två är dock nagelstärkare så jag brukar varva dessa med IsaDora Nail whitener.


Snyggaste "nagelformen"?? :)

Jag gillar nästan alla faktiskt, men måste jag välja en så är det nog den jag själv har – Ballerina, eller Coffin som den så fint kallas. Coffin är fyrkantiga naglar som smalnar av mot tippen. Stiletto-naglar är också snygga, men jag vet inte riktigt om jag skulle vilja ha det själv.. I alla fall inte än, jag måste vänja mig vid tanken först. Däremot är det så smidigt med gelenaglar, skulle jag vilja prova ha stiletto-naglar så kan jag fila till dem, ångrar jag mig så kan jag bara bygga nya.


Har du några speciella nagellack med typ olika strukturer och effekter typ? Jag gillar magnetlacken.

Jodå, några olika har jag ju såklart däremot har jag inte flera av varje kategori. Satinfinish, magnetlack och thermolack (som ändrar färg beroende på temperatur) har jag från märket Layla. Jag har ett lack från H&M som lyser i mörkret samt ett UV-topplack från Ciaté som lyser i UV-ljus. Även några ”graffitilack” från OPI finns i min samling.


Hur länge här du pysslat med nailart? 

Jag har pysslat med naglar i snart 6 år, alltså sedan jag var 12 år gammal.


Vilket är det bästa märket på nagellack du testat? 

Jag skulle nog säga att OPI är det bästa märket jag har testat. De släpper alltid roliga kollektioner med fina färger på nagellacken. De har en bra hållbarhet och formula för att inte tala om en underbar pensel.


Vart hittar du inspiration till dina designer? 

Jag hittar mycket inspiration på sociala medier så som Instagram, Pinterest och bloggar bara för att nämna några.  Men jag kollar även mycket på tyger, mönster och bilder i vardagen som man kan ändra och inspireras av.


Hur mycket pengar lägger du ner på nagellack i månaden?

Det varierar från månad till månad beroende på vilka kollektioner som släpps. Förra månaden kanske jag spenderade 350kr på nagellack eftersom att jag ville ha två nagellack från OPIs Soft Shades kollektion. Sedan så har det ju varit utrensning av nagellack på många affärer och då kan man ju inte låta bli att köpa hem något.

Det är sällan jag spenderar över 500 kr på nagellack i månaden eftersom att jag får hela kollektioner hemskickade från diverse pressbyråer.


Kan du visa bilder från ditt nagelrum?

Självklart!

 

 

 





Kommentarer:

1 Emma:

skriven

OPI verkar vara ett väldigt bra märke! :)

Svar: Ja det är det verkligen! :)
JennifersBeauty

Kommentera här: